Vraag en Antwoord


Hieronder vindt u antwoorden op vragen die wij als Xenz vaak krijgen. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan hier contact met ons op.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Serviceaanvragen betreffende de Upfall dienen via de website van Upfallshower worden gemeld.

Een Feel Good Shower is een technisch hoogstandje. Als u hier een storing in heeft, kunt u die meestal zelf verhelpen door het stroom er voor 5 minuten af te halen, en er vervolgens weer op te zetten. Mocht dit niet helpen, dan dient u een melding te maken bij uw dealer waar u de Feel Good Shower heeft gekocht.

Wanneer uw danser goed in uw bad zit en het water loopt nog steeds weg, dan zit het probleem waarschijnlijk in uw afvoer of danser. Maak als eerste uw afvoer en de danser goed schoon zodat er geen vuil aanwezig is. Mocht dit niet helpen dan dient u uw danser beter af te stellen.

Hoe kan ik mijn danser afstellen?

Aan de onderkant van de danser zit een messing afstelschroef. Door deze naar binnen te draaien, valt de danser verder in uw afvoer waardoor hij beter afsluit.

Onze monteurs zijn gespecialiseerd in het wegpolijsten van lichte beschadigingen. Neem contact op met uw dealer of als u die niet heeft met ons rechtstreeks met duidelijke afbeeldingen en een beschrijving van het formaat van de beschadiging, dan kunnen wij met u meekijken hoe dit opgelost kan worden.

Wanneer u een whirlpool heeft dan kunt u de danser rechtstandig omhoog trekken om die schoon te maken. Als er in de whirlpool ook een watersysteem zit, dan heeft u een andere danser. Deze ziet er als volgt uit:

Mogelijk zit het rubber van de click-waste verkeerd in de clickwaste. De foto links laat zien hoe het rubber moet zitten. Rechts zit het rubber verkeerd:

b) Mogelijk zit er vuil in uw afvoer.

c) Als de klikker niet goed "klikt" dan dient u hiervoor een melding te maken bij de dealer waar u het bad heeft aangekocht. Bij deze melding graag een foto van het zijaanzicht van de click-waste bijvoegen.

Wanneer u een vrijstaand bad heeft of een inbouwbad waarbij de aansluitmoer niet voldoende is aangedraaid, dan kan er water tussen de afvoer en het bad ontsnappen. Om dit op te lossen kunt u eenvoudig de bout van de afvoer aandraaien:

Als de korf van de afvoer van uw whirlpool gebroken is, dient deze vervangen te worden. Xenz heeft hiervoor korven en speciaal daarvoor bestemde sleutels beschikbaar. Neemt u hiervoor contact op met uw dealer, zij zullen een servicemelding hiervoor moeten maken bij Xenz via het serviceformulier.

Een bad waar ons watersysteem in zit, gebruikt het water wat in het bad zit. Als er veel vuiligheid en vettigheid in het bad zit, dan komt dit ook in de leidingen. Als het systeem lang niet schoongemaakt is óf een tijd niet gebruikt is, dan droogt dit op en komt dit vuil bij het volgende gebruik uit de jets. Door goed en vaak schoonmaken (u kunt hiervoor onze whirlpoolreiniger voor gebruiken) kunt u dit voorkomen. Contacteer uw dichtstbijzijnde dealer voor onze whirlpoolreiniger.

Omdat ons watersysteem het water uit uw bad gebruikt, kan het zijn dat een waterjet door vuil geblokkeerd wordt. Door voorzichtig in de waterjet te prikken met bijvoorbeeld een saté prikker, maakt u een opening in het vuil waardoor de waterjet weer gangbaar wordt en het water er weer doorheen kan stromen. Zie vraag 5 en 9 voor verdere informatie over het onderhoud van uw whirlpool.

Dit kan diverse oorzaken hebben. Eén van de oplossingen die u zelf kunt proberen is om de stroom er tijdelijk af te halen, en dit er na 5 minuten weer op te zetten. Zorg bij het testen er wel voor dat het bad voldoende vol is (tot 10 cm boven de bovenste jets), zodat de geïnstalleerde watersensor geactiveerd wordt.

Werkt het nog steeds niet?

Dan moet er een servicemelding (via de dealer) gemaakt worden. Let op! bij een whirlpool reparatie dient onze monteur bij de techniek te kunnen. Hiervoor is een serviceluik van minimaal 30 x 30 vereist.

Als het water uit uw douchekop niet goed naar beneden spuit dan is de nozzel verstopt. Dit kunt u makkelijk oplossen door deze even door te prikken met een saté prikker of door er overheen te vegen met een handdoek.

  • Klik hier voor het onderhoudsadvies van de Xenz kranen.

Het afstellen van de temperatuur van de thermostatische kranen kan middels het verwijderen van de thermostaatknop. Daarna moet het binnenwerk gedraaid worden tot de temperatuur van het water 38C is. Vervolgens moet de plastic ring weer correct op het binnenwerk geschoven worden, het rode streepje bovenaan. Als laatste moet de knop weer terug geplaatst worden. Hierbij moet de 38C indicatie gelijkstaan met de rode streep.

Elke knop van de Xenz kranen zijn makkelijk te verwijderen. In sommige gevallen dient er eerst een imbusschroef los te worden gedraaid die onder een lipje zit. Vervolgens kan de knop rechtstandig worden verwijderd. Als de knop er langer op zit, kan dit lastiger gaan door onder andere kalkopbouw.

De Tec-Box heeft 3 uitgangen:

De knoppen DU5425 correspondeert daar als volgt mee:

Rechts(1), links (2), helemaal naar linksonder (3)

Komt er enkel héél warm of héél koud water uit de Tec-Box? Dan zit het thermostatisch binnenwerk verkeerd. Dit kan simpelweg worden opgelost door het omdraaien van het messing - thermostaatblok.

Als u interesse heeft in een bad-in-bad of een badwissel of een andere vervanging / renovatie voor uw badkamer, kijk dan op: www.beterbad.nl of neem rechtstreeks met ons contact op via het telefoonnummer 0321 380 028 of stuur een e-mail naar projecten@beterbad.nl.

Staat uw antwoord er niet bij? Dan vragen wij u om contact op te nemen met de dealer of met de serviceafdeling. Dan doen wij er alles aan om ervoor te zorgen dat uw probleem alsnog opgelost wordt!